Освітня траєкторія людини в ХХІ столітті: вплив поведінкових чинників

Наталія Якимова, Олеся Томчук, Нонна Кобідзе

Анотація


У статті проаналізовано сучасні тренди світового та вітчизняного ринку онлайн-освіти. Встановлено, що цей ринок характерний активним розвитком мікронавчання; популяризацією мобільного навчання; застосуванням штучного інтелекту в EdTech; тісним зв’язком між навчанням і працевлаштуванням; збільшенням цільового ринку для компаній, які працюють у напрямі career-long learning; затребуваністю практик взаємного, або крос-, навчання (p2p-learning); лідируючими позиціями освітніх компаній у розвитку сучасного EdTech; незначною поширеністю засобів віртуальної і доповненої реальності (AR і VR) у розвитку онлайн-освіти; неефективністю використання гейміфікації в онлайн-освіті; популярністю навчання на основі проєктної роботи (project-based learning); тісним зв’язком онлайн-навчання з практиками talent development («управління талантами»); зростанням ринку LMS (learning management systems); стійким зростанням корпоративного сегмента онлайн-освіти; поширенням освітніх практик, інноваційніших, аніж асинхронне (self-paced) навчання.

Виокремлено сучасні стимули для розвитку ринку онлайн-освіти в Україні: застаріла освітня база, військовий конфлікт на Сході України, визнання у деяких університетах дистанційного формату як окремої форми навчання, розвиток інтернет-технологій, зміна кваліфікаційних вимог на ринку праці, зменшення цінності традиційної освіти, а також зменшення ролі університетів у соціалізації індивідів, відсутність територіальної приналежності, запровадження карантинних заходів.

Узагальнено пріоритетні напрями побудови освітньої траєкторії людини та визначено вплив на неї поведінкових чинників. Виявлено, що ключовими аспектами, на які орієнтуються індивіди при побудові освітньої траєкторії, є: бажання швидкого входження на ринок праці, поширення практики опанування прибуткових професій без значних матеріальних і часових витрат на навчання, збільшення освітніх можливостей у результаті запровадження в закордонних та вітчизняних навчальних закладах дистанційного формату навчання. Доведено, що поведінкові чинники суттєво впливають на визначення освітньої траєкторії людини. Тому ідентифікація та регулювання такого впливу прискорює ефективне пристосування людини до мінливих умов функціонування ринку праці та ринку освітніх послуг, а також дає змогу ефективно вибудовувати та коригувати її освітні траєкторії.


Ключові слова


цифровізація; онлайн-освіта; освітні тренди; освітня траєкторія; поведінкові моделі

Повний текст:

PDF

Посилання


Grishnova, O., Brintseva, O., and Cherkasov, A. (2019). Transition to a new economy: transformation trends in the field of income and salary functions. Problems and Perspectives in Management. Vol. 17 (2). P. 18-31 [in English].

Kolot ,A. M., and Herasymenko, O. O. (2018). Instytuty zainiatosti i dokhodiv v novii ekonomitsi: hlobalni trendy [Institutions of employment and income in the new economy: global trends]. Problemy ekonomiky ta politychnoi ekonomii – Problems of economy and political economy, 1, 195-235 [in Ukrainian].

Libanova, E.M. (ed.) (2016). Lyuds'kyy rozvytok v Ukrayini. Innovatsiyni vydy zaynyatosti ta perspektyvy yikh rozvytku [Human development in Ukraine. Innovative types of employment and prospects for their development]. K., In-t demohrafiyi ta sotsial'nykh doslidzhen' im. M.V. Ptukhy NAN Ukrayiny [in Ukrainian].

Shaulska, L. V. (2015). Novi rysy sfery zainiatosti ta perspektyvy yii rehuliuvannia [New features of employment sphere and prospects for its regulation]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti – Theoretical and practical aspects of economy and intellectual property, 2(1), 120-128 [in Ukrainian].

Rynok onlajn obrazovaniya v Ukraine – analiticheskij obzor [Online education market in Ukraine – analytical overview]. Retrieved from https://pro-consulting.ua/pressroom/rynok-onlajn-obrazovaniya-v-ukraine-analiticheskij-obzor [in Russian].

Povyshennyj spros i padenie cen. Kak pandemiya izmenila rynok onlajn-obrazovaniya [Increased demand and falling prices. How the pandemic changed the online education market]. Retrieved from https://thepage.ua/exclusive/onlajn-obrazovanie-na-karantine [in Russian].

Issledovanie rynka onlajn-obucheniya 2020 [Online Learning Market Research 2020]. Retrieved from http://research.edmarket.ru/ [in Russian].

Obzor rynka obrazovaniya v 2020 godu [Overview of the education market in 2020]. Retrieved from https://vc.ru/education/189869-obzor-rynka-obrazovaniya-v-2020-godu [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.35774/rarrpsu2020.25.147

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.